Lapissa Kaikki Kukkii

kirjoittanut Hemron/ 14 Nov 2014

Suomen luontolehti esittelee tällä kertaa upeita järvi, sekä jokimaisemia suomessa. Lähdemmekin tämänkertaisessa reissussamme kalaan, joten päivästä tulee varmasti unohtumaton! Tai siis tuli. Reissuhan on itseasiassa jo tehty, mutta ajattelin jakaa sen myös teidän kanssa!

Päivämme lähti liikenteeseen Rovaniemeltä, josta otimme suunnan kohti lappia, tarkoituksenamme lähteä vaeltamaan tuntureille, sekä etsimään sopivia puroja, jokia, sekä pieniä lampia joissa voisi esimerkiksi tammukkaa kasvaa. Tammukaksi kutsutaan siis taimenta, joka elää yleensä purossa, ja on hieman pienikokoisempi kuin esimerkiksi meritaimen.

Lähdimme reput täynnä matkalle tuntemattomaan, pakattuina tietysti kaikki välttämätön. Mukanamme oli telttaa, makuupussia, retkikeitintä, tulitikkuja, kuivaa vaatetta, riittävästi muonaa, kahvia, kompassi, kartta, hätäraketteja, sekä kauhea kasa muita varotoimenpiteiksi tarkoitettuja välineitä. Vaeltamaan lähtiessä on hyvä tarkistaa mukaan otettavat tavarat useampaan otteeseen, sillä ei ole kivaa huomata esimerkiksi kuivien sukkien puuttuvan vaelluksen toisella päivällä! Muutenkin jalkojen hygienista on aina pidettävä ehdottomasti huolta, mikäli olet luontoon lähtemässä. Hyvät kengät, sekä riittävästi vaihtosukkia niin tulet pärjäämään. Muistathan pitää jalkasi kuivana, sekä puhtaana, jotta välttyisit hiertymiltä, tai kipeäksi tulemiselta. Voimme kertoa nimittäin, että tarpeeksi paha hiertymä kun jalkaasi tulee, et kävele enään metriäkään! Siinä onkin sitten hieman pahempi homma keskellä erämaata lähteä miettimään, että mitäs sitä sitten tekisi.

Olimme nyt vaeltaneet n. 3 tuntia putkeen, eikä missään ollut enään näkyvillä autoja, teitä, tai mitään muutakaan. Vain lapin tunturit, sekä syvä hiljaisuus. Aurinkokaan ei juuri lapissa edes tuohon aikaan laske, joten saimme valoisassa kävellä. Törmäsimmekin pieneen lammikkoon, joten ajattelimme leiriytyä sen ääreen. Saimme leirin kasaan ja päätimme sytyttää nuotion. Vanhoja kelohonkia oli ympärillä vaikka muille jakaa, joten poimimme tarpeeksi kuivia puita, jotta saimme nuotion syttymään. Koko päivän meitä kiusanneet hyttysetkin olivat nyt poissa, kun lämmittelimme nuotion äärellä. Ilta alkoi hämärtymään ja kaivoimme perhovapamme esiin. Menimme lammelle hieman heittelemään, mutta huonoin tuloksin. Kalaa ei nähtävästi kyseisessä lammikossa ollut, joten palasimme leirimme ääreen ja aloimme lämmitellä lihakeittoa.

Olimme ottaneet pakastetun lihakeittomme mukaan ja laskeneet sen siten, että se on sulanut kun saavumme ensimmäiselle leiripaikallemme. Näinhän oli käynyt, joten rakensimme nuotion päälle pienen riipustimen, minne laitoimme kattilan roikkumaan. Herkullinen lihakeitto valmistui tuossa tuokiossa, ja olikin aika avata pieni napanderi tähän paikkaan. Otimme siinä ystäväni kanssa muutaman lasin jallua, ja suuntasimme nukkumaan. Seuraavana aamuna heräsimme jo n. klo 05, koska silloin kala syö parhaiten! Keräsimme leirimme kasaan ja kävelimme n. tunnin verran, kunnes tulimme pienelle purolle. Rupesimme tässä hieman kaloja narraamaan, ja yllätykseksemme sieltä nousikin todella hienoja taimenia, sekä harjuksia! Kalareissumme oli siis jo toisena päivänä pelastettu, nimittäin ainakaan ei ihan tyhjin käsin tarvitse lähteä. Tai itseasiassa tarvii, mutta saimme ainakin kalaa! Illalla loimutimme hieman tammukkaa, jonka jälkeen olikin aika lähteä patikoimaan takaisin autollemme, n. 5 tunnin kävelymatkan päähän. Lisätietoja esimerkiksi Lapista, voit lukea seuraavasta osoitteesta: www-lappi-fi

Mikäli sinua kiinnostaa eräänlainen eräjormailu, otathan meihin välittömästi yhteyttä. Olemme keräämässä ensi kesäksi uutta kalareissuporukkaa lapin matkalle, ja vielä olisi paikkoja vapaana. Jätäthän sähköpostiosoitteesi alla olevaan kommenttikenttään, niin olemme sinuun yhteydessä niin pian kuin mahdollista. Tässä saattaa päivästä riippuen mennä n. 24-48h.

Toivotammekin sinulle oikein mukavaa alkanutta talvea, sekä kireitä siimoja kesää odotellessa!